Khamis, 23 Mei 2019

Bab 3 : Pengurusan Bilik Darjah

Bilik darjah merupakan antara elemen yang penting di dalam sekolah. Ia merangkumi murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.

Pengurusan bilik darjah merupakan proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Tujuan pengurusan bilik darjah ini adalah sebagai pemudahcara atau mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.

Terdapat tiga perkara yang mempengaruhi bilik darjah iaitu fizikal, psikososial dan aktiviti pembelajaran. Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah ini perlulah mengambil perhatian kepada persekitaran yang selamat. Seterusnya, meletakkan identiti simbolik seperti carta organisasi dan carta organisasi. Persekitaran bilik darjah juga perlu mempunyai bahagian untuk meletakkan peralatan, bahan bacaan dan buku kerja. Akhir sekali, elemen ketenangan juga perlu diselitkan di dalam persekitaran bilik darjah dengan meletakkan susunan dan hiasan menarik dan selesa.

Seterusnya, pengurusan psikosial di dalam bilik darjah merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah antaranya pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru dan bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah. Pengurusan psikosial di dalam bilik darjah dengan mewujudkan suasana demokratik dalam bilik darjah. Selain itu, guru menjadi pendidik dan bertindak sebagai fasilitator di dalam kelas. Komunikasi berkesan juga termasuk dalam pengurusan psikososial di dalam bilik darjah.

Aktiviti pembelajaran di dalam kelas pula berpusatkan kepada guru, bahan pengajaran dan pelajar. Pengajaran berkumpulan merupakan aktiviti yang baik untuk dijalankan di dalam kelas kerana ia memudahkan guru untuk membimbing pelajar, seterusnya untuk menggalakkan pelajar bergerak aktif dalam pembelajaran. Namun untuk membentuk kumpulan pelajar hendaklah diambil kira kebolehan setiap pelajar, pelbagai kebolehan dan mengikut minat pelajar.

Akhir sekali, bahan pengajaran juga penting sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Bahan pengajaran menjadikan murid lebih faham apa yang dipelajari. Perancangan bahan pengajaran juga perlu diambil kira seperti jenis dan bentuk bahan, cara bahan itu digunakan dan kemudahan untuk mendapat bahan tersebut.

Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah ini perlu dilaksanakan dengan sebaiknya oleh guru kerana ia membantu guru untuk mengesan perkembangan murid secara menyeluruh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan